Åk:9 DESIGN

Egen design

Du styr över hela arbetsprocessen från idé till reflektion. (Fokus på personligt uttryck)


Nu har du tagit del av slöjdundervisning i många år, utifrån många olika perspektiv och infallsvinklar. Nu i nian får du möjlighet att helt prova en egen idé. En idé som du själv väljer och som du vill förverkliga. Nians slöjd blir på så sätt lite av ett examensarbete där du nu får chansen att uttrycka dig själv med slöjd som uttrycksmedel. Självklart finns det begränsningar men syftet är att du under större eget ansvar visar vad du går för, så självständigt som möjligt.

FAQ

Får jag göra vad jag vill?
Både ja och nej. Genom det du gör ska du visa insikt om din förmåga och utmana dig själv på lagom nivå. Du bör alltså ta hänsyn till vad du vet om dig själv och vad du känner att du klarar av, speciellt avseende självständighet, uthållighet och noggrannhet. Säger läraren "Nej detta får du inte göra" så är det läraren som bestämmer. Du bör göra ett föremål där hela arbetsprocessen förväntas ta i stort sett all slöjdtid i anspråk. En utmaning som antingen förväntas ta all nians slöjd i anspråk eller häften av den beroende på hur du valt att disponera tiden i slöjdämnet under nian.

Vad får jag inte göra?
Du får inte tillverka knivar, basebollträn (eller annat som kan användas som vapen), trimdelar (eller andra olagliga föremål), eller saker som vi inte har material eller verktyg till. Det finns även ekonomiska gränser för vad som är möjligt. Självklart vill jag gå så långt som möjligt för att hjälpa dig att förverkliga din idé.

Vilka krav ställer du?
Tanken är att du ska formge ditt föremål. Därför får du inte tillverka kopior av saker eller bilder. När du säger "Jag vill göra en sådan där" och pekar på en bild, då blir jag fundersam. Att göra något likadant som du ett på en bild eller kopiera ett föremål är inte att formge. Du missar då huvudsyftet med slöjden, att du ska förverkliga ett eget uttryck. Du ska alltså äga idén och inte kopiera någon annans idé. Det måste alltså finnas spår av egna idéer i och genom ditt slöjdande.

Vad är att formge?
"Formge" är ett sammansatt ord som betyder "ge form". Tanken är alltså att det är du som ska ge ditt föremål dess form och uttryck. Kravet är alltså att du ska ta fram och förverkliga din egen idé. Kan jag verkligen ha en egen idé, kan du undra. Kanske inte fullt ut men tanken är att du ska styra hur ditt föremål ska bli och se ut. 

När jag väl bestämt mig för vad jag vill göra, får jag ändra mig då?
Absolut från du det. Vanligtvis utvecklas idén genom slöjdarbetet så att ändra sig/utveckla idén blir en naturlig del i processen. En förutsättning finns dock! Du ska ändra dig för att du utvecklat idén och inte för att materialet säger emot. Att du efter ett tag säger "jag vill ha det så här" när det inte blir bra, duger inte. Kommer du till det läget är det inte längre du som formger, utan materialet som bestämmer formen. Det är du som ska bestämma över materialet och inte tvärt om. Där ligger en viktig del av utmaningen och svårigheten i uppgiften.

Ska inte du hjälpa mig?
Självklart ska jag det. Du måste dock tänka på att försöka göra det du vet och kan så självständigt som möjligt. Det är ju din förmåga att formge en egen idé fram till reflektion som jag ska bedöma. Din uppgift är alltså att så bra som möjligt "göra reklam för din förmåga" så att jag ser vad du går för. 

Hur svårt måste jag göra?
Nu tänker du fel. Du måste inte göra det svårt, men du har inga andra chanser än slöjdlektionerna att visa vad du går för. Det är ju vad du ägnar dina lektioner till som jag som lärare ska bedöma, när det gäller betyget. Jag har mycket lång erfarenhet av slöjd så att vara ögontjänare fungerar inte. Du kan ju också tänka fel på andra sätt genom att till exempel tänka så här. Om jag gör så enkla saker som möjligt så visar jag större självständighet och verkar därför duktigare. Det är dock ingen framkomlig väg till de högre betygen. Du måste utmana dig själv utifrån din egen insikt om din förmåga. Om du inte alls behöver min hjälp har du förmodligen gjort för enkla saker.  Ett förslag är att vi delar på ansvaret! Om du gör det du kan, så självständigt som möjligt så lär jag dig sådant som är nytt för dig. Alltså, någon ny lite svårare teknik är bra om du får med i ditt slöjdande. Med en bra kombination av gamla kunskaper och nya, utvecklas du bäst. Du visar din förmåga bäst när du även lär dig tekniker du inte kunde innan. Har du förmågan så är det inga problem att lära sig nya saker. Det är mitt jobb att lära dig göra det du vill, på ett sätt som du klarar av. Då blir det lätt för mig att se vad du går för.

Jag vill ju vara säker på att göra rätt, därför frågar jag. Det blir jobbigt när jag gör fel!
Absolut är det så, men det finns så många sätt att göra rätt. Slöjd är det ämnen i skolan som kräver mest mod av dig. I matten kan du lätt sudda ut ett felaktig svar. Sågar du på fel ställe i slöjden så går det inte att sudda bort. Du är i slöjden för att bland annat utveckla ditt mod att agera. Du måste tänka med skärpa och medvetenhet. Därefter kan du agera. Tro inte att du kan lämna tanken och sinnesnärvaron utanför slöjdsalen. Vi gör en deal även här! Om du lovar att tänka först och sedan agera på din kloka tanke så lovar jag att återställa de eventuella fel du gör som blir för jobbiga för dig att reparera. Detta för att du ska våga lita på dig själv. När du gör det, vänjer du dig vid att du faktiskt kan. Du bli säkrare på dig själv och din förmåga samtidigt blir du mindre beroende av andra. Om du kan, undvik frågan, "Vad ska jag göra nu?". Den frågan säger mig ingenting om din kunskap. Tänk först och kom gärna med ett förslag om vad som är nästa steg, när du är osäker.

Konklusion

Genom slöjden förväntas du förverkliga dig själv, bli en självständig och modig person som andra ser upp till som en resurs vad du än bestämmer dig för att göra med ditt liv. Genom slöjden utvecklar du förmågor som kan leda dig hur långt som helst i livet. Visste du att höga betyg i slöjd är mycket vanligt hos företagare, chefer, uppfinnare och i andra typer av funktioner där det krävs handlingskraft.